Lär dig segla

50 års erfarenhet

I mer än 50 år har ABC Seglarskola och Båtskola arrangerat seglarkurser i Sverige och internationellt. Åtskilliga tusen elever i alla åldrar och med varierande förkunskaper har lärt sig segla med ABC. ABC erbjuder följande seglarkurser.

Välj kurs nedan:

Pedagogisk praktik och teori

ABC strävar efter att ha unga och entusiastiska instruktörer med en positiv inställning och god utbildningspedagogik. Majoriteten av våra instruktörer är akademiker, ett flertal arbetar som lärare på grund- och gymnasieskola.

Skolbåtarna är robusta kölbåtar med enkel standard och komfort samt stabila segeljollar av modell Fabola Pokus. Det ska vara tillåtet på kurs att göra fel. Att uppleva konsekvensen av ett manövreringsmisstag för att sedan upprepat träna och göra rätt ökar förståelsen och stärker självförtroendet hos kursdeltagarna. För information om de olika utbildningsnivåerna (Stegen) se Kursinnehåll.

Välkommen ombord!

Seglarintyg 1

Hantering av en liten segelbåt vid bra väderförhållanden.

Seglarintyg 3

Hantera en stor cruisingyacht med motor och segel i öppet vatten under varierande väderförhållanden.

Seglarintyg 2

Hantera en större segelbåt med segel, under kraftigare och varierande väderförhållanden.

Besöksadress: Saltsjöbadsvägen 77-79,

Postadress: Stallvägen 1, 13335 Saltsjö-Duvnäs