Motorbåtskurser

ABC Seglarskola & Båtskola

Vill du lära dig att hantera en motorbåt, vattenskoter eller segelbåt för motor?

ABC Seglarskola / Båtskola har kurser för dig som vill lära dig köra och manövrera båt för motor.

Pedagogiska övningar ger dig färdigheter att manövrera båten tryggt även i trängda lägen. Det är viktigt att lära sig att i förväg kunna bedöma hur båten beter sig beroende av fart, svängmanöver, flytläge i vattnet, vind, vågor m.m.

Efter avslutat kurs skall du kunna uppvisa en stor portion sjömananskap, köra en
motorbåt eller motordriven segelbåt (vattenskoter), säkert mellan utvalda båtplatser. Du skall också kunna manövrera båten i trånga utrymmen vid marinor och naturhamnar.

Du skall kunna göra kloka beslut när det inte är lämpligt, möjligt att göra vissa manövrar o.s.v. Dina kunskaper skall vara goda då det gäller att lägga till med motorbåt med fören, aktern, långsida mot olika bryggor med och utan bojar och Y-bommar. Viktigt är också att du kan utföra en räddnings manöver vid man över bord och hur man agerar vid läckage eller brand ombord..

Under 4 timmars-kursen får du främst lära dig sjömanskap och båt manövrering.

På 2 dagars kursens första dag består av teori och praktiska övningar. Dag 2 genomförs som  skärgårdstur som bjuder på alla tänkbara  situationer i låg fart 2 knop till planings fart 14-15 knop upp till hög fart 25-30 knop.

Välj här kurstyp, nivå och datum:

Steg 1

Steg 2

Steg 3

Privatkurser

Redo att boka?

Vänligen kontakta oss via länken nedan för bokning och prisinformation.