Navigationskurser

Båtpraktik, mörkernavigering & examination

ABC Seglarskola och Båtskolas erbjuder två kurser i Navigation. Kurserna erbjuder båtpraktik/dag eller båtpraktik/mörker.

Undervisningen sker i ABC:s kurslokaler och skolbåtar vid ABC Marina i Saltsjö-Dunväs, Nacka. Ett antal kurser genomförs som rena distanskurser och några som mixade kurser med distanspass / övn i ABC;s lokaler. Begär info via mail till abc@abcseglarskola.se

Förarintygkurser: Båtpraktik/dag ingår. Praktikpasset förevisar sjösäkerhet, man över bord övning, båtmanövrering, till och utläggning brygga och bojj, ”live” navigeringm.m. Du kan välja bort Båtpraktik/dag och erhålla lägre kurspris. (se info på respektive kurs).

Kustskepparkurser: Båtpraktik/mörker förevisar mörkernavigering med verktyg, instrument, fyrar samt säkerhet. Det är obligatoriskt att du skall ha både Båtpraktik/dag och Båtpraktik/mörker för att erhålla ett komplett Kustskepparintyg.

Välj kurs nedan:

Förarintyg

Förarintygskursen är en kurs som fokuserar på sjömanskap, säkerhet, navigering,insintrument, miljö.

Målet är säkert  båtliv på sjöar och skärgård.

Kustskepparintyg

Kustskepparintyg kursen bygger vidare på Förarintygskursen och fördjupar sig i säkerhet, instrument, navigering i skärgård och kust dag och natt samt juridik kring sjötrafikregler, skeppar-redaransvar miljö m.m. Det krävs kustskepparintyg för att vara skeppare på fritidsbåt som har en längd från 12 m och samtidigt en bredd på 4 m.

Kombikurs

Målet är säkert  båtliv på sjöar och skärgård.

Båtintyg Dagpraktik

Båtintyg Mörkerpraktik

Har du några funderingar?

Vänligen kontakta oss via länken nedan